Aşa cum am prezentat în capitolul trecut, lucrările de mentenanță ale stingătoarelor sunt adeseori strict scriptice:

 

       - Nu se schimbă incărcături;

       - Nu se schimbă piese;

       - Verificarea inseamnă de multe ori etichetarea si ștergerea de praf;

       - Nu se face iscirizarea;

       - Nu se face identificarea (corectă);

       - În situatia in care se folosesc incărcături sau piese de schimb, acestea sunt cele mai ieftine, nu cele originale.

 

            Și toate acestea deoarece pentru beneficiari este mai ieftin să înlocuiască un stingător de incendiu o data la 5 ani (la expirarea valabilității agentului de stingere) decât să păstreze același produs o perioadă mai îndelungată de timp.

 

            În schimb, pentru prestatorii care în realitate nu fac altceva decât să schimbe eticheta, este mult mai profitabil să verifice și să schimbe încărcături și piese scriptic pe o perioadă cât mai lungă decât să înlocuiască produsele cu altele noi.

 

            Acesta este și motivul pentru care nu există o dorință foarte mare de înlocuire a produselor neconforme din piață (chiar dacă acestea pot fi periculoase), deoarece acest proces nu este profitabil. Din acest motiv apar tot felul de ilegalități printre care și etichetele false. Totul este pentru profit, însa acesta este de fapt un furt de la beneficiari precum si repetate încălcări ale legislației.

 

            Pentru a demonstra acest lucru, vom compune o ecuație folosind prețuri medii din piață și scenariul exclusiv în care mentenanța stingătoarelor este executată corespunzator conform prescripțiilor producătorului, ale OMAI 183/2015 și ale procedurilor de lucru cu care prestatorii și-au autorizat firmele:

       - Verificare simplă P6 = 15 RON

       - Manoperă verificare cu reîncărcare P6 = verificare simplă + golire + reîncarcare = 35 de lei

       - 1 kg pulbere ABC40 = 5 RON

       - ISCIRIZARE recipient P6 = 70 RON

       - Neutralizare agent de stingere: aproximativ 2 RON / KG

       - Stingător P6 nou = 80 RON

 

            Scenariul folosirii unui singur stingator:

 

       Anul 1: se face dotarea cu un stingător nou;

       Anii 2,3,4: se face verficarea simplă conform prescripției producătorului;

       Anul 5: se face reîncarcarea conform prescripţiei producătorului;

       Anii 6 si 7: se face verificarea simplă;

       Anul 8: se face reîncarcarea obligatorie (conform OMAI 138/2015);

       Anul 9: se face verificarea simplă;

       Anul 10: se efectuează scoatarea din uz (datorită costului foarte mare al iscirizării) și înlocuirea stingătorului.

 

            Presupunem că pe toata durata celor 10 ani de zile nu se schimbă nicio piesă și că reîncarcarea cu agent de stingere se face atât scriptic, cât și faptic (exact cum ar trebui).

 

       1. Trei stingătoare noi = 240 RON (anii 1, 5 și 10) + 105 RON = 7 manopere de verificare simple (anii 2, 3, 4, 6, 7, 8 şi 10) = 345 RON;

 

       2. Un stingător cu toate etapele de mentenanță executate corespunzator fara a i se înlocui nicio componentă = 80 RON (stingător nou în primul an) + 45 RON (verificare simplă anii 2,3 și 4) + 65 RON (manoperă + pulbere anul 5) + 30 RON (verificare anii 6 și 7) + 65 RON (manoperă + pulbere anul 8) + 15 RON (verificare anul 9) + 80 RON (înlocuire stingător anul 10) = 380 RON.

 

            Principiul este valabil pentru toate tipurile de stingătoare din dotarea beneficiarilor.

 

            Costurilor pentru mentenanţă li se adaugă şi cel al neutralizării agentului de stingere. Acesta este de aproximativ 2 RON / kg depinzând de tipul de substanţă.

 

            În mod normal, în urma reîncărcării, agentul de stingere înlocuit este proprietatea beneficiarului. Acesta trebuie să-l neutralizeze.

 

            Poate face asta în regie proprie sau îi poate încredinţa prestatorului de servicii care i-a reîncarcat stingătoarele, însă, în oricare din scenarii, doar firmele autorizate de Ministerul Mediului pot neutraliza substanţe chimice. Acest proces presupune un cost suplimentar.

 

            Prestatorii de servicii de verificat, reparat şi reîncarcat stingătoare de incendiu care folosesc preţuri neobişnuit de mici şi în ale caror oferte nu apare costul neutralizării agentului de stingere, nu fac reîncarcarea stingătoarelor decât fictiv.

 

            Astfel, beneficiarul plateşte costul unei operațiuni pur scriptice și rămâne cu vechea încarcatură, al carei termen de valabilitate este depaşit.

 

            Prestatorul de servicii nu face decât o reîncarcare scriptică a stingătoarelor, acesta de obicei neavând intrare în gestiune pentru pulbere sau spumant. Există o multitudine de legi care sunt încălcate în acest scenariu (nu doar cele fac referire la PSI) pe răspunderea sa proprie.

 

            Însă şi beneficiarii sunt pagubiţi, în sensul achitării contravalorii unei operaţiuni de reîncarcare fictive, a deţinerii de stingătoare cu valabilitatea agentului de stingere expirată şi a riscului ca acestea sa nu aibă nicio eficienţă în caz de incendiu.


Inscriere newsletter